Hommage aan 'PEDER SEVERIN KRØYER '
Hommage aan 'PEDER SEVERIN KRØYER '
Hommage aan 'PEDER SEVERIN KRØYER '
Hommage aan 'PEDER SEVERIN KRØYER '
Hommage aan 'PEDER SEVERIN KRØYER '
Hommage aan 'PEDER SEVERIN KRØYER '
Hommage aan 'HENDRIK VALK'
Hommage aan 'HENDRIK VALK'
Hommage aan 'HENDRIK VALK'
Hommage aan 'TAMARA DE LEMPICKA'
Hommage aan 'TAMARA DE LEMPICKA'
Hommage aan 'TAMARA DE LEMPICKA'
Hommage aan, 'PETER HARSKAMP'
Hommage aan, 'PETER HARSKAMP'
Hommage aan, 'PETER HARSKAMP'
Coren Geus
Coren Geus
Coren Geus
Hommage aan 'TAMARA DE LEMPICKA'
Hommage aan 'TAMARA DE LEMPICKA'
Hommage aan 'TAMARA DE LEMPICKA'
Hommage aan ,HELENE SCHJERFBECK'
Hommage aan ,HELENE SCHJERFBECK'
Hommage aan ,HELENE SCHJERFBECK'
Hommage aan 'Peter Harskamp'
Hommage aan 'Peter Harskamp'
Hommage aan 'Peter Harskamp'
Hommage aan 'HELENE SCHJERFBECK'
Hommage aan 'HELENE SCHJERFBECK'
Hommage aan 'HELENE SCHJERFBECK'
Het streven naar de hoogst bereikbare zuiverheid is wat Coren Geus met Piet Mondriaan gemeen heeft. Mondriaan bereikte dat universele doel door het loslaten van wat hij noemde "het individuele in de afbeelding", oftewel het onderwerp. Zijn kunst was zuiver tweedimensionaal geworden: een strakke discipline van lijnen, vlakken en kleuren. Coren Geus voelt zich diep verwant aan dit gedachtegoed. Maar zij zoekt de zuiverheid vooral in het licht en dat vraagt per definitie om een voorwerp, een medium dat het weerkaatst. Met Mondriaanse discipline schildert Coren Geus deze voorwerpen, meestal schalen, kommen en bokalen, waarmee zij het licht vorm en kleur geeft. In het werk "Mondriaan en de transparantie komen de ordeningen van Mondriaan en het licht van Coren Geus op unieke wijze tezamen. Met als basis het schilderij "Red, Blue and Yellow" 1928, vervaardigde zij zeven schilderijen die zij in dezelfde kleurencompositie rangschikte. Met minimale middelen bewijst Coren Geus dat licht synoniem is aan de emotie. Zelfs op koude, ondoordringbare voorwerpen laat zij een licht weerkaatsen dat diep in het gevoel doordringt. In 2008 is haar boek "Glashelder" (90 blz.) uitgekomen, met een prachtig overzicht van werken tot dan toe.
Meerluik Rood Zwart
Meerluik Zwart Glas
Meerluik Rood
Meerluik Blauw
Meerluik Groen
Coren Geus
Coren Geus
Meerluik Schelpen
Na het succes van het 25-delige schilderij 'Mondriaan en de Lichtdimensie' en het 7-delige schilderij 'Mondriaan en de Transparantie', realiseerde Coren Geus het 8-delige schilderij ‘In Harmonie met Mondriaan’, geïnspireerd op het gelijknamige schilderij van Piet Mondriaan uit 1935. Geus: ‘De non-figuratieve vlakverdeling van Mondriaan, die rust en ruimte uitstraalt, gebruik ik als inspiratie. Binnen dit gegeven breng ik figuratie aan en streef ernaar om dezelfde stilte en harmonie in de compositie op te roepen’. De kleurvlakken van dit schilderij vertaalde zij in lichtkleuren die afkomstig zijn van glazen en keramische voorwerpen. Een ultieme poging om tot volmaakte helderheid door te dringen. Het streven naar de hoogst bereikbare zuiverheid en schoonheid is wat Coren Geus met Piet Mondriaan gemeen heeft. Coren Geus voelt zich diep verwant aan het gedachtegoed van Piet Mondriaan. Maar zij zoekt de zuiverheid vooral in het licht en dat vraagt per definitie om een voorwerp, een medium dat het weerkaatst. Met Mondriaanse discipline schildert Coren Geus deze voorwerpen, meestal schalen, kommen en bokalen, waarmee zij licht vorm en kleur geeft. Met minimale middelen bewijst Coren Geus (1946) dat licht synoniem is aan emotie. Zelfs op koude, ondoordringbare voorwerpen laat zij een licht weerkaatsen dat diep in het gevoel doordringt.
Na het succes van het 25-delige schilderij 'Mondriaan en de Lichtdimensie' en het 7-delige schilderij 'Mondriaan en de Transparantie', realiseerde Coren Geus het 8-delige schilderij ‘In Harmonie met Mondriaan’, geïnspireerd op het gelijknamige schilderij van Piet Mondriaan uit 1935. Geus: ‘De non-figuratieve vlakverdeling van Mondriaan, die rust en ruimte uitstraalt, gebruik ik als inspiratie. Binnen dit gegeven breng ik figuratie aan en streef ernaar om dezelfde stilte en harmonie in de compositie op te roepen’. De kleurvlakken van dit schilderij vertaalde zij in lichtkleuren die afkomstig zijn van glazen en keramische voorwerpen. Een ultieme poging om tot volmaakte helderheid door te dringen. Het streven naar de hoogst bereikbare zuiverheid en schoonheid is wat Coren Geus met Piet Mondriaan gemeen heeft. Coren Geus voelt zich diep verwant aan het gedachtegoed van Piet Mondriaan. Maar zij zoekt de zuiverheid vooral in het licht en dat vraagt per definitie om een voorwerp, een medium dat het weerkaatst. Met Mondriaanse discipline schildert Coren Geus deze voorwerpen, meestal schalen, kommen en bokalen, waarmee zij licht vorm en kleur geeft. Met minimale middelen bewijst Coren Geus (1946) dat licht synoniem is aan emotie. Zelfs op koude, ondoordringbare voorwerpen laat zij een licht weerkaatsen dat diep in het gevoel doordringt.
"Mondriaan en de lichtdimensie"
2005, Olieverf op linnen, 100 x 100 cm
"Mondriaan en de transparantie"
2005, Olieverf op linnen, 175 x 75 cm
"Met Mondriaan in harmonie 1"
2005, Olieverf op linnen, 82 x 126 cm
"Met Mondriaan in harmonie 2"
2006, Olieverf op linnen 112 x 112 cm
"Met Mondriaan in harmonie 3"
2018, Olieverf op linnen 178 x 140 cm